Xylitol forgiftning

Lime er en 5 år gammel Samojedhund, tilhørende klinikassistent på Center Dyreklinik, Liza Anttonen. En nat tilbage i august 2006 kastede hun op hele natten og kom derfor med på klinikken om morgenen. Hun virkede meget slap. Hun hang med hovedet og gik som om hun var fuld. Det lignede ikke en almindelig mave-/tarmbetændelse. Det lignede mere en forgiftning. En alvorlig forgiftning. Vi besluttede os for at behandle hunden symptomatisk, fordi der ikke var nogen oplysninger om, hvad hun kunne være blevet forgiftet af. Xylitol findes i mange forskellige produkter!

Lime fik væske intravenøst igennem en kateter hele dagen. Hun fik medicin mod opkast og antibiotika mod en eventuel betændelse i mave-/tarmkanalen. En røntgenundersøgelse udelukkede, at et fremmedlegeme i tarmen var årsagen. Hun friskede hurtigt op og kom med Liza hjem samme dag, næsten som den gamle Lime. Årsagen til forgiftningen: ukendt. Indtil en artikel om xylitol-forgiftning blev nævnt på et morgenmøde på klinikken for nyligt.

"Jeg vidste med det samme, at det var xylitol-forgiftning den gang med Lime," sagde Liza. "Vi giver tit Lime et par stykker Mentos lavkalorie slik, når vi sidder og ser fjernsyn. Den aften Lime blev syg, havde vi gæster. Der gik lidt konkurrence i at fange hendes opmærksomhed og det endte med, at Lime fik mindst ti stykker. To timer senere begyndte hun at kaste op."

"Jeg forbandt ikke slikindtagelsen med noget særligt, fordi hun har fået før - det var derfor jeg ikke nævnte det i konsultationen," forklarede Liza.

De fleste mennesker ville heller ikke havde haft mistanke om xylitol som årsagen. Stoffet betragtes nærmeste som et helseprodukt. Det er det dog ikke for hunde. Hold jer til almindeligt hundefoder som godbidder til hunde!

Læs mere om xylitol her.