Hudpatienten

Når vi bliver præsenteret for en hudpatient, om den kløer sig, har hårtab eller har rød, irriteret hud er det ofte nødvendigt at starte med at lave en standardundersøgelse af huden. Det er fordi mange hudproblemer ser ens ud, og det er nødvendigt at udelukke de mest hyppige årsager.

Først vil man ofte tage et hudskrab. Det består af at skrabe huden med et skalpelblad for at se om hunden/katten/marsvinet har mider i huden. Man undersøger skrabet under mikroskop.

Hårsækmide fra et hudskrab

Man kan også plukke nogle hår og undersøge hårrødderne og håret under mikroskop. Her kan man se om rødderne er i vækst eller dvale, og om hårenderne er blevet bidt eller kløet i. Hvis hårrødderne er i dvale kan det være tegn på, at årsagen til problemet er hormonbetinget.

I mange tilfælde vil det være nødvendigt at plukke hår og dyrke dem for at se, om der er ringormsporer i huden. Ringorm er en smitsom svamp, som vokser i håret og ødelægger hårene med hårtab til følge. Det tager svampen 5 - 15 dage at vokse frem på dyrkningen. Se vores artikel om ringorm her.

Ringormdyrkning

Hvis der er tegn på betændelse i huden, vil man ofte tage en bakteriologisk dyrkning af huden. To dage senere kan man se, hvilken antibiotika, der har den bedste virkning mod lige netop de pågældende bakterier. Se vores artikel om stafylokokeksem her.

En tapeprøve tages, når man har mistanke om rovmider i pelsen eller svampespore i huden.

En hudbiopsi (udtagning af et lille stykke hud) kan som regel tages under lokalbedøvelse eller sammen med en let bedøvelse. Biopsien sendes til og vurderes af eksperter (patologer). Biopsier anvendes, når man vil udelukke/finde bestemte sygdomme i de dybere hudlag.

HudbiopsiHudbiopsi

Når man har udelukket alle andre årsager til kløe hos patienten og har diagnosticeret allergi, kan en allergitest foretages for at finde frem til en specifik behandling. I de senere år er den traditionelle priktest blevet erstattet af en simpel blodprøve.