Xylitol giftigt for hunde

Xylitol er en sukkeralkohol, der anvendes som sukkererstatning i mange forskellige produkter f.eks sukkerfrit tyggegummi, nikotintyggegummi, tyggevitaminer, tandpasta og i industrielt fremstillet bagværk. Zendium Cool Mint indeholder xylitol

Xylitols stigende popularitet skyldes bl.a. nogle gode virkninger, det har på mennesker, når det anvendes som sødestof. Det forårsager næsten ingen insulinfrigørelse, så det er godt til diabetikere. Det hæmmer væksten af bestemte bakterier, så det kan have en forebyggende virkning mod bakteriel mellemørebetændelse hos børn. Det kan modvirke caries, fordi det hæmmer mundbakteriers produktion af syrer, som kan skade tændernes emalje.

Det har en meget lavt toksicitet hos mennesker. Hvis man spiste mere end 130g/dag, ville det højst kunne forårsage diarré. Hos hunde er det en helt anden historie. Forskere på ASPCA Animal Poison Control Center i Illinois, USA har opdaget, at i modsætning til hos mennesker, forårsager xylitol hos hunde en insulinfrigørelse med efterfølgende meget lavt blodsukker. Det kan ske fra 1-2 timer efter spisning af xylitol, men kan også være forsinket i 12 timer, når det er tyggegummi, det drejer sig om. Det lave blodsukker kan give akut og voldsom opkast, slingerhed, kollaps og kramper.

Det kan blive endnu værre. Nogle hunde får leversvigt uden forudgående tegn på lavt blodsukker. Symptomerne er træthed og opkast, som viser sig 9 - 72 timer efter indtagelse af xylitol. Ydermere får disse hunde forstyrrelser i blodkoagulationen med småblødninger og mave-/ tarmblødninger til følge. Af de otte hunde, der er blevet behandlet på Animal Poison Control Center i Illinois er fem døde eller blevet aflivet.

Der er gode behandlingsmuligheder for de hunde, som får lavt blodsukker og man skal søge dyrlæge omgående. Prognosen er dårligere for hunde, som udvikler leverskade og blødninger.

Andre sødestoffer såsom mannitol, sorbitol, saccharin, aspartame og sucralose betragtes som ufarlige for hunde.

Dette er endnu et eksempel på, at hunde og katte ikke nødvendigvis tåler fødevarer og medikamenter, der betragtes som ufarlige for mennesker.

Læs om et tilfælde vi har haft!

Litteratur

Dunayer Eric: New findings on the effects of xylitol ingestion in dogs. Veterinary Medicine, December 2006, s. 791-796.