Ørerensning og videoskopi

Nogle hunde døjer med ørerne igen og igen. Det skyldes oftest allergi. Hunden kløer sig, øret bliver irriteret og bakterier udnytter situationen. Sommetider kan man få bugt med betændelsen med daglig ørerensing derhjemme kombineret med en behandling med øredråber. Der forekommer dog betændelsestilstande, hvor det er nødvendigt at bedøve hunden og rense øret for pus og voks.

Undersøgelse af øret med videoskop

Her undersøges øregangen med et videoskop. Ejeren kan se øregangen og følge med i undersøgelsen på skærmen.

Øregang på videoskopskærm

Her ses øregangen på videoskopskærmen. Øreslimhinden er tydeligvis fortykket og der er pus imellem folderne.

Ørerensning med hydropulsion

Det blev konstateret, at hunden har en allergisk øregangsbetændelse. Den blev bedøvet og ørerne renset ud under tryk med en desinficerende opløsning. På den måde "spules" øret rent. Det er en meget skånsom og samtidig effektiv måde at fjerne alt voks og udflåd.

Hunden skal viderebehandles derhjemme med kløestillende og bakteriedræbende øredråber. I dette tilfælde skal hunden behandles regelmæssigt resten af livet.

Hos nogle hunde udvikler hundens allergi sig således, at øregangen hæver så meget op, at den lukkes. Voks og betændelse kan ikke dræne ud, og der dannes bylder på indersiden af øregangen. Her er det nødvendigt at fjerne en del af øregangen, så der igen er passage fra trommehinden og ud.

Dette er et billede taget lige efter fjernelsen af en del af øregangen.

Øre efter operation

Dette er et billede af den samme hund tre uger senere.

Øre 3 uger efter operation