Cushing's syndrom hos hunde

CUSHING / HYPERADRENOCORTISISME

Sygdommen Cushing rammer typisk midaldrende til ældre hunde især af racerne boxer, boston terrier, gravhund, puddel, terrier racer og schæferhunde men alle racer kan rammes af lidelsen.

Cushing er en lidelse, hvor binyrerne (små hormonproducerende organer, der ligger lige bag nyrerne) producerer for meget binyrebarkhormon (cortisol).

Oftest opstår denne lidelse ved at hypofysen (en del af hjernen) sender for meget signalstof til binyrerne, således at disse producerer for meget cortisol. I sjældnere tilfælde er det binyren selv, der producerer for meget cortisol. Årsagerne til disse hormonforstyrrelser kan være godartede eller i sjældnere tilfælde ondartede tumorer.

Behandling i længere tid med binyrebarkhormonpræparater kan give symptomer, som ligner Cushing sygdommen.

Sygdommens symptomer varierer meget. Nogle hunde har næsten ingen symptomer, og man får blot mistanken ved det generelle blodprøvesvar.

De hyppigste symptomer er:

• øget drikkelyst
  • urinerer mere og i større portioner
  • øget appetit
  • øget vægt
  • "hængebug"
  • hårtab
  • tynd hud
  • gentagne og/eller kroniske hudinfektioner
  •  mørkfarvet hud
  • forkalkninger i hud og/eller organer
  • dårlig sårheling
  • gentagne generelle infektioner
  • tendens til at halse meget.

Hunden kan have enkelte eller flere af  ovennævnte symptomer.

Det kræver en vis diagnostik i form af urin- og blodprøver at stille diagnosen Cushing.

I dag kan Cushing i de fleste tilfælde behandles relativt nemt med et nyere præparat, der skal gives sammen med foderet én gang om dagen. Det er nødvendigt at følge virkningen af behandlingen med yderligere undersøgelser og blodprøver.

For de fleste hunde bedres livskvaliteten væsentligt,  når de behandles korrekt. Det er vigtigt at starte behandlingen, når diagnosen er fastlagt, da sygdommen vil udvikle sig og kan have livstruende følger.