LæbefoldseksemSally

Læbefoldseksem.

Det er ikke rart at se ens egen hund blive bedøvet. Selvom man ved, at bedøvelse med de midler, der nuomstunder er tilgængelige, er meget sikker, er det mærkeligt at se én, man er så tæt knyttet til, forvandle sig fra at være et energibundt til næsten livsløs indenfor et par sekunder.

Det var dog nødvendigt. Alle i vores omgangskreds havde forlangt det. Datteren, veterinærsygeplejersken, dyrlægeassistenten og venner synes allesammen at Sally, en Engelsk Springer Spaniel, er sød og omgængelig, men den havde et stort problem: den lugtede dårligt ud af munden. Det var ikke kun lidt ubehageligt, det var meget slemt.

Det var ikke kun for deres skyld, at hunden skulle opereres, men også for hundens egen skyld. Lugten var  forbundet med ubehag for hunden. Det skyldtes, at der var så meget hud ved underlæberne, at der dannedes en dyb fold på hver side af munden. I bunden af  folden var der fugtigt, iltfattigt og varmt - den ideelle grobund for bakterier. Overvæksten af bakterier var årsag til lugten, men førte også til betændelse og sår i selve læberne på foldenes inderside.

Vatpindetesten

Problemet ses hos mange racer og er ikke kun begrænset til læberne. Dybe hudfolder kan også ses omkring halen (især hos Bulldogs med deres skruehale), i ansigtet hos pekingesere og omkring skeden hos meget kraftige hunde. En god måde at undersøge, om lugten stammer fra folden på, er at tage en vatpind, rulle den rundt i bunden af folden og derefter lugte til den. Som regel er man ikke i tvivl.

Løsningen er enkel: folden skal fjernes. Medicinsk behandling virker, men skal gives hele tiden. I dette tilfælde er kosmetisk kirurgi nødvendig for at afhjælpe problemet.  Man laver et ovalt snit omkring folden og fjerner den overflødige og betændte hud. En uge senere fjerner man trådene og hunden er glad og lugtfri.

I Sallys tilfælde syntes jeg, at hun kvikkede op og virkede mere frisk. Det har måske også noget at gøre med, at hun ikke længere blev mødt med afvisende kropssprog fra sine menneskebekendtskaber, hver gang hun nærmede sig med ansigtet. Nej, Sally var ikke længere en social paria, og det kunne mærkes. Hvad vigtigere var, var at sårene forsvandt sammen med hendes smaskende læbebevægelser (et tydeligt tegn på irritation).

Så prøv vatpindetesten, hvis jeres hund lugter kraftigt og tøv ikke med at få hudfolden fjernet. Bedøvelsen og operationen er hurtigt overstået, og både du og din hund vil være tilfredse med resultatet.