Sure opstød

Det hænder ofte, at hundeejere ringer og beskriver symptomer hos deres hund, der lyder som sure opstød: hunden kaster slim op på tom mave, den kan savle, være utilbøjelig til at bevæge sig, foretage mange synkebevægelser og ryste, som om den har smerter.

Surt opstød betegner en irritation i spiserøret. Mavens syreindhold får adgang til spiserøret og irritere slimhinden her. Det kan ske som følge af en bedøvelse, akut opkast og hiatusbrok (brok igennem mellemgulvet). Hos mennesker kan det også skyldes en kost med et højt fedtindhold eller krydret mad, chokolade, spiritus og nikotin. Det kan også tænkes, at en kost med et højt fedtindhold kan påvirke hunde på samme måde.

Cirka 7% af alle mennesker oplever sure opstød som et dagligt problem. Det er lidt sværere, at stille diagnosen hos hunde, så det er umuligt at sige, hvor mange der døjer med problemet. En sikker diagnose kan stilles ved at kigge ned i spiserøret med et langt rør, kaldet et endoskop, mens hunden er bedøvet. Det er dog ikke alle dyreklinikker, som ligger inde med dette instrument, så diagnosen stilles ofte baseret på symptomerne alene.

Behandlingen består i at ændre kosten, at nedsætte syreproduktionen, at beskytte spiserørets slimhinder og at give medicin, som kan hjælpe med til at stimulere de rigtige muskelbevægelser i spiserøret, mavesækken og tarmen, således at mavesyre ikke får adgang til spiserøret.

En kost med lavt fedtindhold er ideel for hunde med sure opstød. En mave-tarmdiæt som kan købes hos dyrlægen, er perfekt i den situation. En indledende faste fra mad i 6 - 24 timer, afhængig af hundens størrelse, alder og fysiske tilstand vil ofte hjælpe med til at reducere irritationen i spiserøret. Når hunden har fået det bedre, kan man prøve at vende tilbage til den gamle kost igen. Nogle hunde må dog fortsætte med diæten resten af deres liv.

Medikamenter som Acinil, Tagamet og Omeprazole reducerer syreproduktionen og dermed mængden af syreindhold i maven. Sukralfat (Antepsin) beskytter spiserørets slimhinde mod syrens virkning på slimhinderne.

Primperan (metoclopramide) åbner for mavens lukkemuskel og stimulerer samtidig en fremmedadrettet peristalse (tarmbevægelser). Derved vil en hurtigere tømning af mavesækkens indhold finde sted. Præparatet gives 30 - 45 minutter før et måltid og før sovetid.

I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at give antibiotika, idet der i forbindelse med overproduktionen af syre kan forekomme en overvækst af bakterier i tyndtarmen tæt på mavesækken, eller bakterievæksten i sig selv kan være årsag til kvalme og opkast.

Endelig kan det være nødvendigt at behandle med binyrebarkhormon (prednisolone) for at hæmme bindevævsdannelse i selv spiserøret.

Det kan lyde som en masse medicin, men hver enkelt medikament har en ganske bestemt funktion. Man trapper gradvist ned efter dyrlægens anvisning. Hos hunde med kronisk surt opstød kan det være nødvendigt at behandle med en kombination af de forskellige medikamenter og en speciel diæt resten af hundens liv.