Græsspisning hos hunde

Sent forår og tidlig sommer, når græsset vokser grønt og hurtigt, oplever vi en sand epidemi af kvalme, opkast og/eller diarré hos både hunde og katte. Græssets høj sukkerindhold og grønne farve synes at tiltrække dyrene, og det fører til en del mave-tarmproblemer.

Det er ikke mindst fordi græsspisning i høj grad tolereres af kæledyrenes ejere. Der er mange, som er overbevist om, at græsspisning er en form for selvbehandling hos vores kæledyr, og det er derfor, at de får lov til at spise uhæmmet af græsplænen.

Det er en dårlig vane!

Lad mig slå fast, at græsspisning er en dårlig vane og ikke er gavnlig for dyrene! Græs bliver ikke fordøjet (køer har fire maver for at kunne klare den sag) og kan forårsage mekanisk slid på tarmkanalen. Græssets sukkerindhold kan bevirke større væksetab og kraftigere diarré, når det spises i forbindelse med mave-tarmproblemer. Græs kan også være forurenet med skadelig bakterie, hovedsagelig stammende fra fugleafføring, såsom campylobakter og clostridia. Disse bakterie kan give både hund og kat akut og/eller langvarig opkast og diarré.

Hvorfor gør de det så? Det smager godt, det er en dårlig vane, og når hunde og katte har mavepine bliver de altædende. I tilfælde af at hunden eller katten har spist noget giftigt eller forrådnet, kan det måske være gavnligt, at dyret selv fremprovokerer opkast ved at spise græs, men i langt de fleste tilfælde vil græsspisning kun gøre situationen værre.

Der er mange som vil sige, at deres hund eller kat altid har spist græs, og at den/de aldrig har fejlet noget. Der er forskel fra individ til individ, men når hunden eller katten har fået dårlig mave, er situationen anderledes end normalt. Nye foranstaltninger skal tages.

Det er bedst at faste dyret fra mad. Fastetidsrummet varierer alt afhængig af dyrets alder og størrelse, men er typisk fra 6 - 24 timer. Ligeledes anbefales det i nogle situationer at faste dyret fra vand. Dyrlægen kan give en anbefaling desangående vurderet på grundlag af dyrets størrelse og alder. Derefter skal det have fedtfattig kost (kogt kylling og kogt ris (hund), torskerogn og kogt ris (kat) f.eks.) og vand, hvad begge ting angår i små portioner flere gange dagligt.

Noget af det vigtigeste i forbindelse med behandling af mave-tarmproblemer er at holde katten indendørs og hunden i snor, når den færdes udenfor. På den måde kan man være sikker på, at dyret ikke får fat i græs og samtidig kan man vurdere tarmfunktionen.

Ring til dyrlægen

I mange tilfælde vil det være nødvendigt at søge dyrlægehjælp. Hvis faste og skånekost ikke hjælper, kan det være, at campylobakter eller clostridiabakterier er på spil. I disse tilfælde er en antibiotikakur nødvendig.