Fertilitetsbehandling

Der er nogle hunde, som har, ligesom nogle mennesker, svært med at få afkom. Opdrætter af sådan en hund kan blive næsten lige så frustreret og ivrig efter at finde en løsning som et menneske par.

Gefion er en 6 år gammel Broholmer tæve fra Ranum. Efter hendes første drægtighed, som gav 10 hvalpe, fik hun livmoderbetændelse. Siden er hun gået tom 6 gange. De fleste vil opgive efter 3-4 gange men Gefions ejere er lidt anderledes. De er Broholmer opdrætter. De er i gang med at genopbygge en gammel dansk hunderace. En race som har udviklet sig fra en gav af nogle hunde fra Kong James VI af Skotland til Frederik IIs hof i 1589, som var ved at uddø i løbet af 1900erne og som siden 1974 har været underlagt et formaliseret avlsprogram. Broholmer er nu anerkendt internationalt som en officiel dansk race.

Udover at være en del af den danske kulturarv er Gefion en af de sødeste hunde jeg nogensinde har haft med at gøre.

Derfor besluttede jeg at give den en intensiv fertilitetsbehandling. Gefion fik implanteret en hormonstav på et passende tidspunkt. Staven stimulerede hormonproduktion og derved ægproduktion. Gefions hormonspejl blev fulgt med blodprøver for at finde frem til ægløsningstidspunktet og derved det optimale parringstidspunkt.

Fem dage efter kunne man konstatere at Gefion var parringsklar. For første gang siden den første drægtighed havde Gefion lyst til at parre. Hun fik to gode parringer.

En ordentlig ægløsning og gode parringer var kun det første trin. Der var stadigvæk den gamle livmoderbetændelse som lurede. En hund kan have en lavgrads livmoderbetændelse uden andre symptomer end ufrugtbarhed. For at beskytte mod det fik Gefion en behandling med fostervenlig antibiotika igennem hel drægtighedsperioden.

30 dage efter parring mødt alle op til drægtighedscanningen. Spændingen blev udløst med det sammen da fosterblærerne kom frem på skærmen. Gefions ejere strålede. Det var den første positive scanning efter 6 negative forsøg. Gefion fødte tre sunde hvalpe en måned senere.

Nu kommer Knirke, Humle og Lovis til 7-ugers sundhedscheck. Når man kigger på de tre bamser efter alle de anstrengelser forbundet med deres tilblivekomst bør man tænke på at de representerer en 422 år broholmer historie.  Den tanke er dog gemt langt væk, når man kigger på ejernes glade og stolte ansigter og hvalpenes ihærdig og kompromisløs lege. Selv Gefion ser lidt stolt ud.