Forgiftning

Det har på det seneste slået mig som lidt mærkeligt, at vi ikke oplever flere forgiftninger hos hunde og katte. Især hos hunde. I modsætning til katte, vil hunde afprøve næsten alting. Katte er i bund og grund mere forsigtige med, hvad de indtager.

Hvad hundene angår, tror jeg, det skyldes, at danskere generelt har godt styr på deres hunde. Enten luftes de i snor, eller de leger i en lukket have. Det begrænser deres muligheder for kontakt med giftstoffer i naturen. Den teori forstærkes af min egne oplevelser som praktiserende dyrlæge i USA. I USA er lukkede have ikke så almindelige som i Danmark, og hundene har en tendens til at løbe mere frit. Jeg så mange flere tilfælde af forgiftninger derovre.

I hjemmet og i naturen er der ellers mange muligheder for at indtage stoffer, som er giftige. Faktisk er alt et potentiel giftstof - det er bare et spørgsmål om dosis.

Den største fare for kæledyrene er, efter min mening, deres ejere. Der er ikke tale om ond vilje, men om, hvordan kæledyrsejere i misforstået godhed kan finde på at give deres dyr de mærkeligste ting. Det kan være alt fra alkohol til hovedpinepiller og chokolade. Dyrene er jo familiemedlemmer, som skal behandles på lige fod med de andre.

Der forholder sig bare således, at hundes og kattes stofskifte ikke altid håndterer fødemidler og medikamenter på sammen måde som mennesker. Stoffer, som betragtes som harmløse eller måske endda skånsomme overfor mennesker, kan være dødsensfarlige for vores dyr. Fordi stofferne betragtes som harmløse, er ejerne ofte langsomme til at forbinde symptomer på forgiftning med indtagelse af det, de har givet dyret. Det kan have fatale konsekvenser.

Her er et par eksempler på, hvad der kan gå galt og et på, hvordan en opmærksom og oplyst ejer kan redde sin hunds liv ved en hurtig reaktion.

Katten med det brækkede ben.

En tre år gammel huskat faldt ud af et vindue på første sal i et lejlighedskompleks. Dens højre lårben var brækket. Efter først at have behandlet den for shock blev den opereret. Operationen var kompliceret men vellykket. Katten blev sendt hjem en fredag eftermiddag med smertestillende medicin.

I løbet af weekenden supplerede kattens ejer den udleverede smertestillende medicin med noget, hun havde i skabet derhjemme. Hun gav katten en halv Panodil fredag, lørdag og søndag. Katten døde søndag eftermiddag.

Panodil (indholdstof: acetaminofen) betragtes som en meget skånsom, smertestillende medicin til mennesker. Hos katte er 162 mg (ca. en tredjedel af en tablet) dødbringende giftig. Den skader de røde blodlegemer, således at blodlegemerne ikke længere kan bære ilt. Der findes en modgift, hvis behandlingen igangsættes hurtigt nok.

Giv ikke slik til dyr!

Lime er en 5 år gammel samojedhund tilhørende en tidligere klinikassistent her på klinikken. En nat tilbage i august 2006 kastede den op hele natten og kom derfor med på klinikken om morgenen. Hunden var meget slap. Den hang med hovedet og gik, som om den var fuld. Det lignede ikke en almindelig mave-/tarmbetændelse. Det lignede mere en forgiftning. En alvorlig forgiftning. Vi besluttede os for at behandle hunden symptomatisk, fordi der ikke var nogen oplysninger om, hvad den kunne være blevet forgiftet af.

Væskebehandlingen hjalp. Årsagen til forgiftningen: ukendt.

Et par måneder senere fortalte jeg på et morgenmøde på klinikken om en artikel om xylitol-forgiftning. Xylitol er et sukkeralkohol, der anvendes som sukkererstatning i mange forskellige produkter f.eks sukkerfrit tyggegummi, nikotintyggegummi, tyggevitaminer, tandpasta og i industrielt fremstillet bagværk. I modsætning til hvad der gør sig gældende hos mennesker, forårsager xylitol hos hunde en insulinfrigørelse med et efterfølgende meget lavt blodsukkerniveau. Det kan ske fra 1-2 timer efter spisning af xylitol, men kan også være forsinket i 12 timer, når det er tyggegummi, det drejer sig om. Det lave blodsukker kan give akut og voldsom opkast, slingerhed, kollaps og kramper.

Da klinikassistenten hørte om xylitol, faldt tiøren. Hun fortalte, at hun ofte gav Lime et par stykker Mentos lavkalorie slik, når de sad og så fjernsyn. Den aften Lime blev syg, havde de haft gæster og hunden havde fået flere stykker slik, end den plejer. Da den var vant til at få det, havde hun ikke forbundet slikindtagelsen med noget særligt. Derfor var det ikke blevet nævnt.

Hold jer til almindelig hundefoder som godbidder til hunde!

En opmærksom hundeejer.

MAs far er automekaniker. Hun og hunden var på besøg på faderens arbejdsplads, da hun lagde mærke til, at hunden drak ivrigt ud af en spand på gulvet. Spanden indeholdt kølervæske, som lige var blevet udskiftet.

MA havde på Animal Planet set, at kølervæske (ethylenglykol) er enormt giftigt for hunde. Ethylenglykol er sødt og smager godt, så både hunde og også katte kan finde på at drikke det. En teske kan slå en kat ihjel. Stoffet forårsager akut nyresvigt. MA kom til klinikken med det samme, inden symptomerne med opkast og kramper var indtrådt.

Behandlingen? Ren alkohol. Hunden skulle holdes stang-beruset i 48 timer. Den skulle også have væske intravenøst for at holde gang i nyrerne. Alkohol hæmmer omdannelsen af ethylenglykol til nyregift. Hvis MA ikke havde reageret så hurtigt, havde hunden været uden chancer for at overleve.

Da den havde fået sovet brænderten ud, havde den det godt. Fremover var den dog i snor, når den besøgte fars arbejdsplads.