Patellaluksation hos hund

Knæskalsluksation

Spørgsmål: Jeg har en to år gammel Pudel, som af og til pludselig halter på højre bagben. Bortset fra det virker den altid frisk og går og løber normalt. Hvad kan den periodiske halthed skyldes?

Svar: Pudel er en af de racer, som er prædisponeret for medfødt knæskalsluksation. Normalt fastholdes knæskallen i en fure for enden af lårbensknoglen. De store lårbensmuskler er hæftet til skinnebenet ved en stor sene, som er forbundet med knæskallen. Hvis knæskallen p.g.a. et forkert træk eller p.g.a. en fure, som ikke er dyb nok, smutter ud af lårbensfuren (hyppigst mod indersiden af benet), kan det være svært for hunden at gå uden at halte.

Nogle hunde kan nemt ved at strække benet ud få knæskallen på plads igen, mens den hos andre vil være permanent lukseret d.v.s. hele tiden sidde uden for furen. Hos disse hunde vil lårbensmusklens træk medføre, at selve lårbensknoglen buer, samtidig med at skinnebenet begynder at dreje på lårbenet. Hele benet vil med tiden blive skævt med halthed og gigtsmerter til følge. Hos mange af disse hunde vil den overbelastning af knæleddet, som den opståede skævhed medfører, yderligere forårsage en sprængning af knæleddets korsbånd. Disse hunde vil halte endnu mere p.g.a. et ustabilt og smertefuldt knæled.

Den Danske Kennel Klub opdeler knæskalsluksation i fire grader:

Grad 0: Normal

Grad 1: Patella ligger på plads men kan luxeres (luxeres=flyttes fra normale position/beliggenhed) manuelt og vender spontant tilbage til normal position.

Grad 2: Patella kan let luxeres enten manuelt eller spontant. Forbliver hovedsageligt luxeret men kan reponeres (reponeres=bringes tilbage til normale position).

Grad 3: Patella er permanent luxeret og kan ikke reponeres.

Behandling af knæskalluksation er afhængig af hvilken grad af luksation hunden har. Hvis hunden tilhører en let race, og der går lang tid imellem, at den halter, vil man nogle gange vælge ingenting at gøre. Derimod bør en ung hund med en svær grad af knæskalsluksation opereres i så ung en alder som muligt for helt at undgå eller for tidligt at rette op på en lårbensbuening og dermed afværge, at der senere opstår gigt og kronisk halthed.

Den kirurgiske behandling, der består af indgreb af forskellig art, har først og fremmest til formål at rette op på skævheden i benet. Bl.a. laver man opstramninger i vævet i den modsatte side af den knæskallen smutter over til for dermed at trække knæskallen tilbage på plads. Det kan også være nødvendigt at fordybe furen i lårbensknoglen, således at knæskskallen ikke kan hoppe ud. Når hunden opereres i en tidlig alder, har man gode chancer for, at den kan gå normalt og uden smerter resten af livet.