Forår

Weekendens flotte vejr fastcementerede, at foråret er på vej. Solens varme stråler kunne mærkes på huden og fuglenes sang var næsten ekstatisk.

Naturen er tøet op efter en lang vinter. Ekskrementer fra fugle, hunde og katte, som har ligget hele vinteren, tør også op. Når det er fugtigt i vejret kan bakterier og snyltere fra disse ekskrementer samle sig i vandpytter og på græs. Græsset under fuglebrættet, vandet i fuglebade, vandbassiner og nedløbsrør er potentielle bakteriebomber.

Det er derfor, at der næsten er en epidemi af især hunde med dårlig mave og opkast, når der er forårsregn. Bakteriearter som clostridia og campylobacter er velrepræsenterede og snylteren coccidia spiller også en rolle.

Nogle hunde er mere prædisponerede for dårlig mave end andre. Især de unge, som endnu ikke har opbygget et velfungerende immunforsvar bliver hårdt ramt. Ligeledes de hunde, som ikke kan lade være med at stikke deres snude i alt, får gentagende mave-/tarmproblemer.

Det begynder ofte med opkast efterfulgt af diarré. Hvis hunden får diarré og opkast samtidig, er der større fare for, at den mister for meget væske og derfor bliver mere alvorligt syg. I disse tilfælde vil den almindelige behandling med faste fra mad i 12-24 timer efterfulgt af skånekost (kogt kylling og ris) som regel ikke virke. En antibiotikabehandling plejer at være nødvendig. Hvis der er tale om et større væsketab kan det blive nødvendigt at indlægge hunden på drop.

Skovflåterne er også begyndt at dukke op. Som de fleste ved, kan bestemte arter af skovflåten i sit tarmsystem huse borreliabakterien, som under flåtens blodmåltid kan overføres til dyr og mennesker. Borrelia lever i blodet hos hjorte, smågnavere og fugle. Skovflåtlarver bider sig fast og suger blod fra en af de ovennævnte værter om sommeren. Derefter udvikler de sig til nymfer (små skovflåter), som skaffer sig en ny vært det næste forår. Nymferne udvikler sig til voksne skovflåter og finder en ny vært (køer, heste, hunde og mennesker) om efteråret. Både nymfer og voksne flåter kan under deres blodmåltid overføre borreliabakterien til værtsdyret med alvorlige infektions- sygdomme til følge.

Netop om foråret og om efteråret ses en øget sygdomsfrekvens, som svarer til de perioder, hvor nymferne og de voksne skovflåter suger blod fra deres værter.

Hos hunde opstå der et tredobbelt symptombillede: feber, manglende spiselyst og ledbetændelse (gigtfeber). De angrebne led vil være varme, hævede og ømme. Det led, der oftest rammes, er hundens håndled, men også andre led kan blive berørt. Den medfølgende halthed kan vare nogle dage, men tilbagefald er ofte forekommende.

En hurtig behandling med antibiotika, før bakterien kan nå at skade leddene, plejer at føre til fuld helbredelse. Problemet er, at symptombilledet - især tidligt i processen - ligner mange andre sygdomme. Dette kan medføre en forsinkelse i behandlingen med et antibiotikum egnet til lige netop den bakterie.

Katte kan smittes med borrelia, men der er kun rapporteret om få tilfælde, hvor symptomer på sygdommen har vist sig.

Da skovflåten skal sidde i mindst 24 timer, før den kan overføre borreliabakterien, bør såvel mennesker som hunde undersøges efter en tur og eventuelle skovflåter fjernes så hurtigt som muligt. Siden det er muligt at smitte igennem huden, bør man tage handsker på, når man fjerner en skovflåt, og de bør aldrig knuses mellem fingrene eller neglene. For at sikre sig, at hele skovflåten fjernes, skal man tage fat i flåten så tæt ved huden som muligt enten med fingrene eller med en pincet og trække lodret op fra huden med et jævnt træk. Der kan også købes en udmærket skovflåtfjerner hos dyrlægen.

Forebyggelse af borreliose hos hunde opnås bedst ved at anvende et såkaldt ”spot-on” præparat, som dryppes på huden i nakken af hunden. Der findes efterhånden flere produkter hver med deres fordele og ulemper, og netop i sidste uge kom et nyt middel på markedet. Det hedder Certifect og har en både dræbende og afstødende virkning på skovflåten.

I denne forbindelse skal det påpeges, at ikke alle skovflåtbid giver anledning til infektion med borreliabakterien. Hos mennesker skal man blot være opmærksom på, om der senere opstår et hududslet omkring bidstedet og hos hunden, om de ovennævnte symptomer med feber, manglende spiselyst og ledbetændelse skulle vise sig.