Snyltere

”Din hund har lopper” erklærer jeg til klienten, som står ved skranken. Det blik, jeg bliver mødt med, er ikke til at fejlfortolke. Jeg er ikke rigtig klog. Hun var kommet ind på klinikken, fortalte at hendes hund har små hvide orm klistrende i pelsen omkring endetarmen, får af en sygeplejerske at vide, at hendes hund har bændelorm, og nu forsøger jeg at bilde hende noget helt andet ind.

Det er ikke første gang, jeg får det blik. Det kan være svært at forstå, at en orm, der som voksen måler op til70 cm, kan have et mellemstadie, som udvikler sig inde i en loppe på2 mm.  Men sådan er det; den mest almindelige bændelorm hos hund smitter ved, at hunden sluger en loppe indeholdende bændelormens mellemstadie. Dette stadie udvikler sig derefter i hundens tarmsystem til en voksen orm.

Parasitter eller snyltedyr kommer i alle former og størrelser. Fra micromillimeter store til en meter lange. Nogle er skadelige, andre har tilpasset sig værtsdyret, således at begge parter får noget ud af det.

I 1990ere opdagede forskere fra USA nærmest ved et tilfælde, at de befolkninger i verden, hvor indvoldsorme ikke er bekæmpet, ikke lider af allergiske tarmsygdomme. Omvendt fandt forskerne ud af, at forekomsten af allergiske tarmsygdomme stiger i takt med graden af indvoldsormbekæmpelse i befolkningen.

Forskerne fandt frem til flere tilfælde, hvor infektioner med snyltedyr kan påvirke værtsdyret immunforsvar på en positiv måde. Det næste logiske skridt var at undersøge, om denne viden kunne bruges i praksis.

Sammen med en forsker fra Landbohøjskolen har forskergruppen udviklet en teknik til at anvende piskeormæg fra svin til behandling af Crohns sygdom, en allergilignende, kronisk tarmbetændelse hos mennesker. Crohns sygdom har få behandlingsmuligheder.  Indtagelse af 500 rensede piskeormæg om ugen har haft positive resultater på Crohns patienter i en sådan grad, at selv forskerne er overraskede. Svinets piskeormæg er pludselig blevet meget populære.

Millioner af års tæt parløb mellem parasitter og værtsdyr kan således have en gavnlig virkning for begge parter. Sådan er det generelt ikke, hvis man er mellemværtsdyr. Fra parasittens synspunkt er det mest optimale, at mellemværtsstadiet hurtigt er overstået, således at parasitten kan vokse i det endelige værtsdyr. For eksempel er ræven eller hunden ikke påvirket af den voksne form for dværgbændelorm, en bændelormtype der for nyligt er blevet fundet i en ræv i Jylland. Men hvis en mus eller et menneske får bændelormæg i sig for eksempel ved at spise en svamp fundet i naturen kan parasittens mellemstadie vokse i leveren og være dødelig.

Toxoplasma er en parasit, som har udviklet en anden form at påvirke sit mellemværtsdyr på. Den sætter sig på dyrets (og menneskets) hjerne og påvirker mellemværtsdyrets opførsel. En mus inficeret med toxoplasma er, i modsætning til en ikke-inficeret mus, tiltrukket af katteurin (katten er parasittens værtsdyr). Musen er således programmeret af parasitten til at søge katte og dermed sin død. Forsker har fundet ud af, at mennesker inficeret med toxoplasma viser langsommere reaktionstid og samtidig er mere frygtløse i deres opførsel, en neurologisk påvirkning som fører til at et menneske inficeret med toxoplasma har tre gange større chancer for at blive involveret i et trafikuheld end ikke-inficerede individer.

Tænk hvad en dygtig forsvarsadvokat i USA kunne få ud af det. Det er ikke min klients skyld: det er parasittens!