Epilepsi hos hund

Årsager og raceprædisposition

Krampeanfald hos hunde kan skyldes mange ting. For lavt blodsukker, for lidt kalk i blodet, forskellige betændelsestilstande i kroppen, forgiftning, dårligt hjerte og adskillige virusbetændelser (heriblandt hundesygevirus) er alle tilstande, der hver for sig kan fremprovokere krampeanfald, og først når disse og andre mulige årsager til kramper er blevet udelukket, kalder man den tilstand, hvor dyret får tilbagevendende krampeanfald for epilepsi.

Hos nogle racer (f.eks. schæferhund, beagle, belgisk hyrdehund, irsk setter, keeshond, pudel og Skt. Bernhardshund) har man mistanke om at udviklingen af epilepsi kan skyldes en arvelig prædisposition. Denne arvelighed er dog endnu ikke hverken klarlagt eller bevist.

Kramper

Kramper kan ytre sig på mange forskellige måder hos hunde. Som pludseligt opståede smerter, kløe, ukontrolleret vandladning, opkast, gøen, manglende genkendelse af ejeren, løben i cirkler og bidskhed. Bevidstløshed, hvor benene holdes i krampagtig stivhed vekslende med padlende bevægelser er udtryk for det mere "klassiske" krampeanfald.

Der plejer at være en periode strækkende sig fra et par minutter til et par dage før et anfald, hvor hunden opfører sig "mærkeligt". Den kan være mere stille ende normalt eller mere aktiv eller nervøs. Efter et anfald går der et stykke tid, igen fra minutter til et par dage, hvor hunden virker letter desorienteret, måske kan den ikke genkende ejeren eller omgivelserne, evt. kan den ikke styre benene.

Epilepsi kan ikke kureres, men kramperne kan dæmpes og mellemrummene mellem anfaldene forlænges ved medicinsk behandling. Det er dog ikke alle hunde, hvis epilepsi kan kontrolleres med medicin. I cirka to tredjedel af tilfældene vil medicinen hjælpe, men det varierer fra race til race. F.eks. er schæferhunde sværere at behandle, her kan kun cirka en tredjedel behandles med succes.

De former for medicin, der har den bedste virkning mod epileptiske anfald kan have en sløvende virkning på hunden, ligesom træthed, tendens til fedme, tørst, gangbesvær og øget vandladning er mulige bivirkninger. Bivirkningerne plejer at være værst de første 7 - 10 dage efter behandlingens start. I mange tilfælde vil man derefter kunne konstatere, at hunden bliver mere frisk, opmærksom og veltilpas, end den har været før.

Hvad skal man gøre?

Når en hund har et krampeanfald, er det bedst ingenting at gøre. Hunde synker ikke deres tunge, og korte anfald er ikke livstruende. I værste fald risikerer man at blive bidt af hunden, hvis man prøver at skride ind under et krampeanfald. Hvis et anfald varer længere end 10 minutter, eller hvis hunden får det ene anfald efter det andet, skal dyrlægen straks kontaktes.

Hvornår begynder man at behandle?

Hvornår man skal begynde at behandle en hund med tilbagevendende epileptiske anfald, er noget dyrlægen skal vurdere i samråd med hundens ejer og er afhængigt af hvor ofte kramperanfaldene kommer, hvor voldsomme de er og ejerens egen indstilling.

Selv mener jeg ikke, at en behandling bør sættes i gang før hunden begynder at få kramper oftere end én gang om måneden. Dette skyldes bl.a. at enkelte krampeanfald i sig selv normalt ikke er farlige for hunden samt det faktum, at hundens lever kan blive bedre og bedre til at udskille medicinen mod kramper fra kroppen, således at det med tiden kan være nødvendigt at forhøje doseringen.

At vælge at beholde en hund med epilepsi kræver en indsats fra ejerens side. Medicinen skal ofte gives 2 - 4 gange om dagen, samtidig med at man i starten skal prøve at finde frem til den dosering, der passer til den pågældende hund. Ingen af de daglige behandlinger må springes over, ligesom man aldrig pludseligt må afbryde behandlingen helt, da hunden derved risikerer at få voldsommere kramper end før.

I langt de fleste tilfælde mærker hunden ikke smerter under krampeanfaldene, og det er derfor ikke synd at lade en epileptisk hund leve. Den kan stadig have en god og værdifuld tilværelse.