Retrievereksem

Spørgsmål: Min Sct. Bernhardshund har problemer med tilbagevendende eksem ved halen. Hunden bider sig og bider sig, indtil hårene falder af, og der kun er rød, fugtig og betændt hud tilbage. Hvad er det, og hvorfor bliver det ved med at komme igen?

Svar: Hunderacer med en kraftig pels og underpels som f.eks. Sct. Bernhardshunde, schæferhunde og golden og labrador retievere har tendens til at få disse røde, fugtige og meget irriterede sår ved haleroden, under øret og ned ad bagbenene. Hunden gnubber sig, kurer hovedet eller enden hen ad gulvet eller jorden, bider og kradser sig til blods. Der siver en slags klæbrig væske ud fra huden, og pelsen klistres fast i kager. Bakterier får gunstige vækstvilkår mellem den sammenklistrede pels og såret, og på et tidspunkt løsner hårene sig fra det betændte sår. Sårene er gullige i midten og omringet af rød irriteret hud. Det er karakteristisk for fugtighedseksem, at der er en skarp grænse mellem den normale og den unormale hud.

Sårdannelsen opdages ofte først, når hårene har løsnet sig, og der viser sig et stort betændt sår. Sårene kan nå en imponerende størrelse, og betændelsen og irritationen kan påvirke hundens almenbefindende. Den kan miste appetitten, være uvillig til at bevæge sig og blive irriteret, hvis man forsøger at røre den.

Der er mange mulige årsager til, at fugtighedseksem opstår. Alt, der kan sætte en kløe i gang, kan starte den onde cirkel, hvor hunden begynder at kløe sig for derefter at fortsætte med at klø sig endnu mere. Det ses oftest i forbindelse med loppeangreb, men fældning, analkirtelbetændelse, ørebetændelse, hormonpåvirkning i forbindelse med løbetid eller indbildt drægtighed, allergi og dyberesiddende smerter som hofteledsdysplasi er alle sammen mulige årsager. Det er værst, når vejret er varmt og lummert og kan muligvis have noget at gøre med manglende ventilation i selv pelsen.

Der er mange, der vil mene, at en kost med et for højt proteinindhold er årsagen til sårene, men indtil nu har det kun kunnet påvises, at en kost med et for lavt indhold af umættede fedtsyrer kan forårsage denne slags hudproblemer.

Behandlingen er rettet mod fire mål: 1) at standse den onde cirkel hvor hunden kløer sig og kløer sig, 2) at få bakteriebetændelsen under kontrol, 3) at give såret mere luft, og 4) at finde og om muligt fjerne den oprindelige årsag til, at hunden er begyndt at klø sig.

Det er vigtigt at klippe hårene væk fra såret, så der kan komme luft til, og således at man nemmere kan holde såret rent og komme til at smøre med en antibiotika/kløestillende spray eller salve. Det er ofte nødvendigt at give antibiotika og kløestillende tabletter i en periode fra 2 – 4 uger. Af og til kan det også blive nødvendigt at give hunden en krave på elle på anden vis forhindre den i at komme til såret.

Der findes ikke en enkel måde at forebygge fugtighedseksem på. Konstant opmærksomhed, især når vejret er varmt og lummert, kan hjælpe ejeren til hurtigere at opdage et nyt sår. Forebyggelse mod lopper, rutinemæssig ørerensning, badning, hygiejne og almindelig pelspleje kan også hjælpe.