Akne hos hunde og katte

Akne hos rottweiler

Spørgsmål: Min 1 år gamle rottweiler har nogle sår på hagen. De er hårde, hævede og betændte. Hvad er det for noget, og hvad kan der gøres for at behandle dem?

Svar

Hos hunde findes der andre sygdomme i huden, som kan ligne akne. Hårsækmider, ringorm og andre former for betændelse i huden skal udelukkes, før man starter en behandling af akne.

Behandlingen består af daglige vaske med benzoyl peroxid shampoo de første 14 dage. Derefter kan man nøjes med en forebyggende behandling 1 - 2 gange ugentligt.

Af og til er en hund så hårdt angrebet af betændelse, at det kan være nødvendigt yderligere at behandle med antibiotika og eventuelt binyrebarkhormon. Et kirurgisk indgreb plejer ikke at hjælpe. I de svære tilfælde er det vigtigt at forstå, at problemet kan komme igen og igen, og at målet i disse tilfælde er en kontrol af sygdommen.

Hos katte

Hos katte kan akne også ramme ældre dyr og skyldes enten en utilstrækkelig soignering af området eller opstår i forbindelsen med fældning. I begge tilfælde bliver hårsækken stoppet, bakterier florerer, og der dannes en bums. Benzoyl peroxid virker irriterende på kattehud og har som regel ingen virkning. Isopropanol sprit (håndkøbsprodukt) kan bruges til at desinficere området og fjerne ophobningen af talg, således at der kan komme luft til. Også her kan det en gang imellem blive nødvendigt at anvende antibiotika. I 50% af tilfældene er akne hos katte et tilbagevendende problem, der dog som regel ikke forvolder smerter, og de fleste katte foretrækker at være i fred fremfor at blive behandlet.

Hos hunde

De korthårede hunderacer som f.eks. labrador, boxer, rottweiler, gravhund og doberman har tendens til i forbindelse med kønsmodning at udvikle en form for akne eller bumser i huden omkring læber og hage. Det hænger sammen med, at der ved kønsmodninger sker en ændring i talgkirtlernes produktion både hvad mængde og konsistens angår. Når talgproduktionen øges kan hårsækkene nemt blive stoppede, hvorved bakterier får mulighed for at florere, og der opstår betændelse i hårsækkene (filipenser).Tit er hunden angrebet i så ringe grad, at ejeren slet ikke lægger mærke til problemet. Bumserne forsvinder som regel, efter hunden bliver kønsmoden, men hos nogle enkelte kan det blive et tilbagevendende problem hele livet igennem.