sitemapudskriv

Tyggesmerter

Spørgsmål: Min 8 år gamle pudelhund har altid været rask, men for nylig er den begyndt at opføre sig mærkligt, når den spiser eller tygger på sit legetøj. Så kan den pludselig fare op, springe baglæns og begynde at gø, som om der noget, der gør ondt. Hvad kan det dog være?

Svar: Først og fremmest er det nødvendigt med en undersøgelse af munden, af tænder, mandler og slimhinder for at kunne stille en sikker diagnose. En grundig undersøgelse kræver, at hunden bedøves fuldt, således at også svælget og den yderste del af spiserøret kan inspiceres.

Årsager

Paradentose, løse tænder, betændelse i mandlerne og sår i munden fra leg med pind er de hyppigeste årsager til det beskrevne problem. I de seneste år er der dog i faglitteraturen begyndt at dukke beskrivelser op af noget, der sikkert er et gammelt, men upåagtet problem, som kaldes "gum-chewers syndrom" (tyggegummitygningssyndrom).

Vi kender alle problemet. Når man bider sig selv i kinden, bliver den hævet, og man kommer let til at bide i den igen. Der opstår en ond cirkel og vævet reagerer ved at blive mere og mere hævet.

Hos hunde kan problemet optræde på to forskellige måder, enten ved hævelse af slimhinden på undersiden tungen eller ved hævelse i kindslimhinderne ved de store rovtænder. Den første form mener man opstår, når hunden halser og gøer meget. Slimhinden under tungen bliver strukket og fanget på rovtanden i undermunden. Slimhinden hæver og er udsat for bid, hver gang hunden tygger i noget. Der opstår en ond cirkel: Jo mere hævet slimhinden bliver, jo mere udsat er den for bid og dermed for yderligere hævelse. Når hunden tygger, kan den pludselig få fat i slimhinderne med tænderne og vil vise tegn på smerter på samme måde, som du beskriver.

Den anden form for hævelse, nemlig i kindslimhinderne ved de store rovtænder, ses oftest hos kortnæsede hunderacer som boxer, pekingeser osv., der har meget lidt plads i munden mellem kindslimhinderne og tænderne. Hunden kommer tilfældigvis til at bide i slimhinderne, som hæver og derefter regelmæssigt bliver bidt. Hunde med denne form for sår vil ofte tygge, som om de tygger tyggegummi, eller som om de har noget i munden, de prøver at spytte ud.

Behandlingen af disse slimhindehævelser i munden er baseret på et kirurgisk indgreb, hvor alt hævet væv skæres væk. Den først beskrevne form, hævelsen i slimhinden under tungen, har dog en tendens til at komme igen 2-4 år senere, fordi hunden bliver ved med at gø og halse, og vævet derved strækker sig igen. Ved operation af den anden form for sår i munden, har man som regel større chancer for at opnå en permanent forbedring.